Direktlänk till inlägg 1 februari 2011
I december var vartannat av Skånetrafikens tåg försenat. Den sammanlagda förseningstiden kom upp i svindlande 2 290 timmar, och drygt 40 000 skåningar väntas begära ersättning för försenade resor. Förutom den ilska och besvikelse detta innebär bidrar det också till en väldig stress för de drabbade.
Forskning visar att kollektivtrafikpendling är mer stressande än bilpendling, och värst drabbade är unga kvinnliga kollektivtrafikpendlare. När mannen sitter ensam i bilen och lyssnar på en ljudbok så står kvinnan och trängs på ett försenat tåg, orolig för att bli försenad till hämtningen på förskolan.
Ett fungerande transportsystem skall utjämna köns- och klasskillnader. En satsning på kollektivtrafiken innebär en satsning på ett system för alla. Resan kan, även för kvinnor, bli en avkopplande del av vardagen. En tid för återhämtning, en stund när man kan läsa tidningen, kolla mejlen eller prata med en kompis.
När pengarna till infrastruktur går till vägbyggen är det inte konstigt att det saknas medel till satsningar på kollektivtrafik och järnvägar.
Stora vägprojekt är inte bara extremt kostsamma, de är dessutom kontraproduktiva eftersom de medför att fler människor väljer bilen till jobbet, tills köerna snart är lika långa igen. Att lösa problemen med massbilismen genom satsningar på massbilismen går inte. Det vet politikerna. Men de borgerliga väljer ändå vägbyggen framför järnvägsbyggen.
För att nå jämställdhet krävs förändring. Vi vet att män i högre grad kör bil och kvinnor åker kollektivt. Av kollektivttrafikpendlarna i Skåne är ungefär 60 procent kvinnor.
Könsorättvisorna förstärks när planering och resurstilldelning fortsätter styras efter bilkörandet. Med en utveckling av kollektivtrafiken underlättas kvinnors resande och vardagsliv.
En jämställd kollektivtrafik handlar om omfördelning av resurser och att kvinnors resmönster skall vara vägledande vid planering.
En mer utvecklad, effektivare och billigare kollektivtrafik är en jämställdhetsfråga som också leder till miljövinster när fler män väljer att åka kollektivt och bilen får stanna hemma.
Om Skånetrafiken skall kunna möta en högre efterfrågan med ett större utbud måste vi investera i systemet. Det är märkligt att man från borgerligt håll bara tycks se problem med den ökade efterfrågan i kollektivtrafiken. Det är nästan som att man vill stävja utvecklingen med högre priser.
I trappan mellan radhusets två våningar: masker från Zambia, två guldinramade änglamålningar från 1500-talets Rotterdam som farfars far sjömansprästen fått i gåva. Intill målningar signerade barnens farmor, jämte en tavla med målade tändstickor, av d...
Eller handlar det om ett unikt fall som inte är representativt vare sig för arabvärlden i stort eller för Maghrebområdet, det vill säga Algeriet, Marocko, Tunisien, Libyen och Mauretanien? Regionens diktatorer har försökt förminska betydelsen av de...
I fredags föll täckelsen till Centerpartiets interna grubblerier om varför det gick så knackigt i valet. Som väntat ifrågasätts inte partiledaren Maud Olofssons ledarskap öppet, även om kritiken för exempelvis avsomnad förnyelse förstås landar på h...
Att hon inte är socialdemokrat är knappast ett motargument, när inte ens partiets toppkrafter kan definiera vad som menas med socialdemokrati. Schymans nuvarande politik; feminism samt lite lagom solidaritet och fördelningspolitik borde inte vara så ...
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 | 2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
||||
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
13 |
|||
14 |
15 |
16 |
17 |
18 |
19 |
20 |
|||
21 |
22 |
23 |
24 |
25 |
26 |
27 |
|||
28 |
|||||||||
|